sobota, 7 maja 2016

Przykład podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Dzisiaj udostępniam przykład podatkowej księgi przychodów i rozchodów i postaram się wyjaśnić kilka podstawowych zagadnień dotyczących tej formy księgowości:
  • Kolumna 1 - liczba porządkowa zapisu. Każdy księgowany dokument zajmuje jeden wiersz w KPiR. Numer z pierwszej kolumny należy jednocześnie nanieść na księgowany dokument. Ja robię to w prawym górnym rogu każdego dokumentu wpisując długopisem np. "poz. 5 KPiR". Numerację zwykle kontynuuje się przez cały rok, czyli jeśli np. maj kończy się numerem 7, to czerwiec zaczynam od 8.
  • Kolumna 2 to data z księgowanego dokumentu.
  • Kolumna 3 - rodzaj i numer dokumentu, np. FS = faktura sprzedaży, FZ = faktura zakupu.
  • Kolumna 4 i 5 - dane kontrahenta; nie wypełniamy przy księgowaniu dokumentów wewnętrznych takich jak Ewidencja Przebiegu Pojazdu czy lista płac.
  • Kolumna 6 - opis zdarzenia gospodarczego; piszemy raczej ogólnie jak w przykładzie.
Pozostałe kolumny służą do wprowadzenia kwoty z dokumentu. Jeśli nie jesteś podatnikiem VAT, będą to kwoty brutto. Jeśli jesteś podatnikiem VAT, to z faktur zakupu i sprzedaży księgujesz kwoty netto a VAT umieszczasz w oddzielnych ewidencjach: rejestrze VAT zakupu i rejestrze VAT sprzedaży (na podstawie tych ewidencji rozlicza się VAT deklaracją VAT-7).
  • Kolumna 7 - wartość sprzedanych towarów i usług.
  • Kolumna 8 - pozostałe przychody (np. sprzedaż środka trwałego, różnice kursowe...).
  • Kolumna 10 - zakup towarów i materiałów.
  • kolumna 11 - koszty uboczne zakupu (np. transportu, załadunku, ubezpieczenia).
  • kolumna 12 - wynagrodzenia brutto (z premiami i dodatkami).
  • kolumna 13 - pozostałe koszty (czynsz, telefon, C.O., energia elektr., gaz, amortyzacja środków trwałych, koszty ubezpieczeń społecznych pracowników, zakup środków czystości, materiałów biurowych, wyposażenia, narzędzi, używania własnego samochodu na potrzeby firmy, reklama w środkach masowego przekazu itp.).
Podstawowym celem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest ustalenie wysokości podatku dochodowego, interesują więc nas tylko przychody i koszty. Nie księguje się dokumentów, które nie mają wpływu na wysokość podatku, np. dokumentów magazynowych.
W ustaleniu kwartalnej zaliczki na podatek pomoże Wam ten arkusz przygotowany w Open Office Calc.
Podatkową księgę przychodów i rozchodów za dany miesiąc należy wydrukować do 20 dnia miesiąca następnego, np. KPiR za maj drukujemy do 20 czerwca.

42 komentarze:

  1. Wskoczyłem na tego bloga całkiem niezamierzenie, ale okazało się, że można prowadzić go w sposób zachecający do czytania. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie tak jak ja. Poszczególne wpisy naprawę ciekawe i otwierają trochę myślenie. Na pewno będę tu systematycznie zaglądał :).

      Usuń
  2. Dziękuję. Ja także zaczynam prowadzić firmę i konieczne jest prowadzenie takiej księgi. Dzięki Tobie wiem już jak się za to zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć Wam, piszę tutaj , ponieważ widzę, że jest to blog dedykowany właśnie takim osobom jak ja :)
    Wprowadziłem niedawno nową firmę na rynek zależy mi aby w internecie również ją zareklamować dlatego zadecydowałem się na wizytówkę internetową, ostatnio natrafiłem na https://www.nazwa.pl/ i zauważyłem, że również się tym zajmują, czy ktoś z Was lub Ty :) korzystał z ich oferty?

    OdpowiedzUsuń
  4. Super wpis! Właśnie jestem w trakcie zakładania swojej pierwszej firmy i będę się rozliczał najprawdopodobniej w formie księgi przychodów i rozchodów. Jestem w tym całkiem zielony, więc wpis bardzo mi się przydał. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten wpis mi bardzo pomógł, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatny artykuł! Niedawno zatrudniłam się jak pomoc księgowej i prowadzenie księgi podatkowej nalezy do jednego z moich obowiązków. Niestety nie do końca wiem, jak to robic. Wasz wpis bardzo mi pomógł. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry, od 2 miesięcy oficjalnie posiadam własną działalność. Niestety sprawy formalne z nią związane to dla mnie czarna magia.

    Ciężko jest to samemu wszystko ogarnąć, wpis bardzo pomógł. Dziękuję!
    Zapraszam na stronę: http://grupatrinity.pl/uslugi/doradztwo-transakcyjne/wycena-marki-i-znaku-towarowego.html.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Generalnie wydaje mi się, że w sieci można znaleźć coraz więcej artykułów na ten temat. Świetna robota, dzięki temu mali przedsiębiorcy będą mieli łatwiej, co jest mocno istotne. Teraz coraz częściej mała księgowość jest ważna, a każde zaniedbanie może nieść za sobą poważne konsekwencję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzień dobry, jest to naprawdę bardzo interesujący blog! Dowiedziałam się wiele interesujących rzeczy na temat firmy itd. Z czystym sumieniem mogę polecić ten blog moim znajomym.
    Zwracam się do Ciebie z pewnym pytaniem. Może nie jest on stricte związany z tematyką Twojego bloga, ale może będziesz mi w stanie odpowiedzieć na nie. :)
    Otóż w poprzednim miesiącu skończyła mi się umowa telefonii komórkowej i chciałabym podpisać nową ale z inną siecią telefoniczną, ponieważ ta obecna zaproponowała mi mało interesujące warunki :(
    Przeglądając różne oferty natrafiłam na taką nową
    https://toya.net.pl/mobilna Na pierwszym rzut oka wydaje mi się, że ma dość dobrą ofertę jednak nie znam się na tyle aby stwierdzić to.
    Co sądzisz? I z jakiej oferty Ty korzystasz>
    Z góry dziękuję za pomoc, pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za ten wpis :) Nigdzie w sieci nie jest to tak zrozumiale i prosto napisane.

    OdpowiedzUsuń
  11. Super post! Wszystko wyjaśnione jest bardzo zrozumiale i prosto. Dziękuje i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo przydatny artykuł! Dopiero zaczynam prowadzić swoja działalność, wiec wiele mi wyjaśnił.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny wpis, dzięki któremu w prosty sposób można wypełnić księgę przychodów i rozchodów w firmie. Ja wszystkiego nauczyłem się na szkoleniu, jednakże dla osób, które uważały trochę mniej na zajęciach wypełnią taką księgę w mgnieniu oka z Twoim wpisem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Absolutnie każda inwestycja jest opłacalna, ale tylko i wyłącznie wtedy, kiedy mamy na nią odpowiedni pomysł. Księga przychodów jest niezwykle istotna i powinniśmy zwracać na nią szczególną uwagę. Nie wolno takich rzeczy robić byle jak, trzeba być skrupulatnym.

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie takiego wpisu szukałem, na pewno mi się to przyda przy zakładaniu własnej działalności. Mam nadzieję, że nauczę się jeszcze coś na dodatkowych szkoleniach i będę mógł brać się do pracy. Świetny blog i powodzenia w dalszej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Niedawno zaczęła interesować mnie księga przychodów i rozchodów, bo na szczęście nie dotyczy mnie pełna księgowość. Wrocław to duże miasto i mogę tu znaleźć na szczęście wiele biur rachunkowych i doradców, ale myślę że sama też powinnam więcej wiedzieć o tym, co robię.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajnym pomysłem jest zrobienie dokładnej wyceny. wycena przedsiebiorstw to narpawdę ważna sprawa i każdy powinien co jakiś czas zrobić wycenę swojego. Ja osobiście lubię wiedzieć ile warta jest moja firma :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobry wpis dla osób, które chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą i będą samodzielnie prowadzić księgę przychodów i rozchodów firmy ;) Oczywiście będą musiały jeszcze wiele się dowiedzieć, ale jakiś zarys już będzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Fakt, bardzo dobry wpis! Zamierzam samodzielnie działać z pełną księgowością w mojej nowopowstającej firmie fotograficznej. Niektórzy unikają tego jak ognia, ja jednak zamierzam skorzystać z kilku profesjonalnych rad + wykorzystać wsparcie rodziny dzialającej w temacie od wielu lat. Jeśli nie spróbujemy to się nie przekonamy! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. O w końcu trafiłem na porządnego bloga. Bardzo ciekawe wpisy, oby takich więcej:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Dobrze, że ja przy prowadzeniu swojej firmy mam dobrą księgową, bo sam na pewno bym sobie z tym nie poradził. Bardzo lubię odwiedzać ten blog i sprawdzać najnowsze wpisy, oby więcej takich ciekawych artykułów, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Hej. Jeśli prowadzisz własną firmę, polecam współpracę z firmą Anegis dynamics 365 for operations zajmują się oni nie tylko konsultingiem, ale też np. wdrożeniami systemów ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo przydatny artykuł. Przy prowadzeniu własnej firmy warto też pamiętać o pozyskiwaniu dotacji, aby szybciej się rozwijać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Prowadzenie księgowości potrafi być problematyczne dla osoby nieobeznanej w temacie. Ja prowadzę swoją przez kpir program i bardzo sobie tę formę chwalę, wydaje się dużo prostsza od poprzedniej. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Właśnie takich informacji szukałam o podatkach i ich przykładach. Ostatnio w firmie potrzebowałam trochę pomocy i teraz będę już wiedzieć jak to wszystko zrobić. Świetny blog, na którym można znaleźć wiele niezbędnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  26. Service Deluxe (http://www.servicedeluxe.pl/)? Moim zdaniem jedna z najlepszych firm sprzątających na rynku.

    OdpowiedzUsuń
  27. Właśnie jestem w trakcie otwierania firmy, szczerze mówiąc jestem zaskoczony, że to łatwiejsze, niż się spodziewałem. Mam nadzieję, że tak będzie dalej.

    OdpowiedzUsuń
  28. Agencja reklamy Lublin to miejsce, które zapewni każdej firmie pomoc w tworzeniu skutecznych kampanii. Takie usługi sprawdzają się przy rozwijaniu oraz promowaniu swoich produktów.
    agencja reklamy lublin

    OdpowiedzUsuń
  29. Dobrze opisane i na pewno przydatne osobom które same starają się wszystko kontrolować, ja z kolei poszedłem trochę na skróty i korzystam z biura jezak.pl (link tutaj). Próbowałem na samym poczatku sam wszystkie dopilnowac jednak przerosło to moje możliwości.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jeśli szukacie odpowiedzi na pytanie jak prowadzić kpir? to polecam poszukać informacji o iFirma. Ja sama korzystać z tego biura online jakieś pół roku i jak na razie wszystko jest w najlepszym porządku. Fakt faktem, że mam małą firmę i takie usługi online zupełnie mi starczą na moje potrzeby. Bałam się na początku trochę, że nie zrozumiem tego wszystkiego, bo słabo się orientuję w księgowości i cyferkach. Ale teraz już wiem, że zupełnie niepotrzebnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. sprawy podatkowe to nic prostego. Ja wole wynająć biuro rachunkowe. Może dałoby się to samemu zrobić ale ja jestem zbyt wygodny :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Wszystko jest oczywiście do ogarnięcia, jednak zgodzę się, że prowadzenie firmy to trudna sprawa. Ja to mam rozliczenie w ryczałcie, nie mam zbyt dużych kosztów własnych więc taka opcja była dla mnie najlepsza

    OdpowiedzUsuń
  33. Świetny blog, warto pokazywać ludziom jak prowadzić własną działalność, bo nie wszyscy, którzy się za to zabierają wiedzą co robią. Tak samo jest z reklamą biznesu, nie do każdej firmy pasuje ta sama forma reklamy. Np. dla jednych lepszym wyjściem mogą być długopisy reklamowe cerruti bicolore, dla innych tradycyjne długopisy, a dla jeszcze innych reklama masowa.

    OdpowiedzUsuń
  34. Hej. Możesz polecić mi jakiś marketing internetowy wroclaw? Korzystasz z takich usług w swojej firmie?

    OdpowiedzUsuń
  35. Dlatego też i ja od razu pomyślałem o biurze rachunkowym :D Szkoda kłopotu i czasu na te skomplikowane sprawy księgowe.

    OdpowiedzUsuń
  36. Ja wszelkie rzeczy jeśli chodzi o rachunkowość zlecam księgowej. Wiem, że moje dokumenty są przechowywane w teczkach plastikowych https://somax.eu/234-teczki-plastikowe i dzięki temu na pewno przetrwają wiele lat.

    OdpowiedzUsuń
  37. Znajomość podstaw rachunkowości jest bardzo przydatna w prowadzeniu swojej pierwszej firmy. Ciekawy artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  38. Trzeba też przemyśleć sobie czy wchodzenie w taki system rozliczania się jest najlepszy dla was. Może lepszym wyjściem będzie ryczałt?

    OdpowiedzUsuń
  39. Dobrze, jasno rozpisane. W świecie podatków, firmy i księgowości takie wpisy bardzo się przydają. Jak dla mnie na razie wszystko to tzw. czarna magia, ale może jak wdrożę się już w temat to będę więcej ogarniał ;)

    OdpowiedzUsuń
  40. Najgorzej w sumie zacząć. Dobrze jak macie wśród znajomych jakąś księgową, wtedy możecie umowić się na kawę i przegadać parę podstawowych kwestii podatkowych. Mi taka rozmowa bardzo pomogła, no i jak mam jakąś niejasność to też zwracam się oczywiście do niej :)

    OdpowiedzUsuń