- Kolumna 1 - liczba porządkowa zapisu. Każdy księgowany dokument zajmuje jeden wiersz w KPiR. Numer z pierwszej kolumny należy jednocześnie nanieść na księgowany dokument. Ja robię to w prawym górnym rogu każdego dokumentu wpisując długopisem np. "poz. 5 KPiR". Numerację zwykle kontynuuje się przez cały rok, czyli jeśli np. maj kończy się numerem 7, to czerwiec zaczynam od 8.
- Kolumna 2 to data z księgowanego dokumentu.
- Kolumna 3 - rodzaj i numer dokumentu, np. FS = faktura sprzedaży, FZ = faktura zakupu.
- Kolumna 4 i 5 - dane kontrahenta; nie wypełniamy przy księgowaniu dokumentów wewnętrznych takich jak Ewidencja Przebiegu Pojazdu czy lista płac.
- Kolumna 6 - opis zdarzenia gospodarczego; piszemy raczej ogólnie jak w przykładzie.
- Kolumna 7 - wartość sprzedanych towarów i usług.
- Kolumna 8 - pozostałe przychody (np. sprzedaż środka trwałego, różnice kursowe...).
- Kolumna 10 - zakup towarów i materiałów.
- kolumna 11 - koszty uboczne zakupu (np. transportu, załadunku, ubezpieczenia).
- kolumna 12 - wynagrodzenia brutto (z premiami i dodatkami).
- kolumna 13 - pozostałe koszty (czynsz, telefon, C.O., energia elektr., gaz, amortyzacja środków trwałych, koszty ubezpieczeń społecznych pracowników, zakup środków czystości, materiałów biurowych, wyposażenia, narzędzi, używania własnego samochodu na potrzeby firmy, reklama w środkach masowego przekazu itp.).
W ustaleniu kwartalnej zaliczki na podatek pomoże Wam ten arkusz przygotowany w Open Office Calc.
Podatkową księgę przychodów i rozchodów za dany miesiąc należy wydrukować do 20 dnia miesiąca następnego, np. KPiR za maj drukujemy do 20 czerwca.
Jeżeli chodzi o księgowość, to nasza firma posiada wdrożony złożony system ERP, który składa się z specjalnych modułów dla księgowości, kadr, a także gospodarki magazynowej. Wszystkie elementy są połączone z fakturowaniem https://www.connecto.pl/program-do-faktur/ dzięki czemu raz wprowadzone do systemu dane nie są powielane. Zapobiega to m.in. powstawaniu niepotrzebnego bałaganu, przez który możemy stracić kontrolę nad dokumentacją firmową.
OdpowiedzUsuńMoże lepszym rozwiązaniem byłoby założenie firmy w formie spółki z o.o.? Daje to możliwość ograniczenia formalności do minimum, polecam sprawdz na spolka.org tam znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.
OdpowiedzUsuńSuper blog. Bardzo wiele przydatnych informacji. Jeszcze do niedawna na sam widok umów pożyczek, wzorów wniosków i tym podobnych dokumentów dostawałam gęsiej skórki :D Teraz już wiem. że wszelkie formalności związane z prowadzeniem firmy są do opanowania :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Ja znalazłem super biuro rachunkowe http://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/. Współpracuje z nimi jakiś czas i jestem bardzo zadowolony z tej współpracy
OdpowiedzUsuńBardzo fajny blog. moge sobie dzieki temu poznac wiele ciekawych rzeczy. Ostatnio znalazlam ciekawa rzecz: https://sente.pl/branze/dystrybucja-i-handel/. Znasz sie na tym? :)
OdpowiedzUsuńProwadzenie firmy to bardzo duże wyzwanie.
OdpowiedzUsuńAkurat u mnie tymi rzeczami zajmuje się dział rachunkowy i ja po prostu czasami to tylko kontroluję jako właściciel firmy. Również bardzo dobrym pomysłem jest zlecanie audytów kadrowych i płacowych https://www.ca-staff.eu/uslugi/audyt-kadrowo-placowy jeśli chcemy mieć pewność, że prowadzimy firmę we właściwy sposób.
OdpowiedzUsuńAkurat w mojej firmie również jest prowadzona księga przychodów i rozchodów chociażby dlatego, że jestem płatnikiem VAT. Jednak prowadzi ją outsourcing usług księgowych https://www.crowe.com/pl/services/outsourcing-uslug-ksiegowych więc jestem przekonany, że całość księgowości jest dobrze prowadzona.
OdpowiedzUsuńAkurat jeśli chodzi o moją firmę to takie rzeczy robi u mnie księgowa. Ja skupiam się na zarządzaniu firmą. Dlatego również sięgnąłem po system ERP https://www.connecto.pl/system-erp-do-zarzadzania-firma/ który jak dla mnie zdaje egzamin.
OdpowiedzUsuńWłasny biznes to ważna, ale też prosta sprawa, jednak trzeba wiedzieć, jakie rozwiązania wdrażać, aby wszystko było wygodne, łatwe w prowadzeniu i pod kontrolą. Polecam sprawdzić sobie rozwiązania na stronie https://finansowymistrz.pl/na-czym-polega-obsluga-plac-w-przedsiebiorstwie/ które pozwalają na pomoc w prowadzeniu m.in. kadr i płac.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o księgowość, to polecam to oprogramowanie do elektronicznego obiegu faktur Ready_™ To ciekawy i sprawdzony system, który wdrożyłam kilka lat temu w swojej firmie.
OdpowiedzUsuńNa pewno kiedy prowadzicie własną firmę, warto jest wiedzieć co dokładnie reguluje prawo gospodarcze. Sporo informacji na ten temat znajdziecie na przykłąd tutaj https://slowlajf.org.pl/prawo-gospodarcze-co-tak-wlasciwie-reguluje/ . Więc jak najbardziej polecam wam zajrzeć do tego artykułu
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne informacje można tutaj znaleźć.
OdpowiedzUsuńWszystko musi być dobrze prowadzone, sumiennie i dokładnie;) Własna firma to spore wyzwanie. Sprawdźcie sobie też pomoc od http://serwerpoczty.pl, sprawdzi się przy pracy grupowej.
OdpowiedzUsuńProwadzenie księgowości to nie jest taka łatwa sprawa. Warto mieć do tego fachowców. A jesli pojawiają się kłopoty z zakresie prawa pracy to działa państwowa inspekcja pracy infolinia (kontakt). Warto znać ten numer, nie raz miałem już sam okazję korzystać.
OdpowiedzUsuńZe względu na klimat jaki aktualnie mamy pojawiło się sporo glonów na elewacji i kostce brukowej. Warto się ich pozbyć jak najszybciej, aby elewacja odzyskała swój dawny blask. Jest wiele firm, które wykonują takie usługi. Samemu trudno cokolwiek zdziałać bez porządnego sprzętu. Osobiście korzystałem z firmy Elevatio, a ich ofertę może znaleźć tutaj https://www.elevatio.pl/mycie-elewacji-z-glonow
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńProwadzenie własnej firmy to nie jest proste zadanie, finanse, księgowość...itd
OdpowiedzUsuńA jak masz jeszcze dom i musisz posprzątać podjazd...
https://i-czyszczeniekostkibrukowej.pl
Oprogramowanie ERP to podstawa do zarządzania przedsiębiorstwem. Dzięki niemu odbywa się płynny przepływ informacji pomiędzy działami, a wiele mechanizmów działa automatycznie. Wspomaga pracę każdego obszaru - księgowości także.
OdpowiedzUsuńSprawy podatkowe, księgowe, doradztwo biznesowe można powierzyć tej kancelarii https://wzpartners.pl/oferta/doradztwo-biznesowe/ . W naszej firmie nie mamy własnej księgowej dlatego sprawy z zakresu rachunkowości realizuje dla nas firma zewnętrzna i to jest bardzo dobre rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńCenne informacje i wskazówki
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Warto było tutaj zajrzeć
OdpowiedzUsuńW sumie nad tym ja się nigdy nie zastanawiałem i chcę powiedzieć, że właśnie dlatego ja skupiłem się przede wszystkim na współpracy z biurem rachunkowym. Dziś już wiem, że to właśnie firma http://duet-sc.pl/ jest właśnie godna polecenia.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńMyślę, że do prowadzenia Waszej firmy przyda się także lokal usługowy.
OdpowiedzUsuń