czwartek, 19 lutego 2015

Jak rozpocząłem działalność gospodarczą?

Kilka miesięcy temu (w październiku 2014) założyłem firmę - jednoosobową działalność gospodarczą. Tutaj chcę podzielić się moimi doświadczeniami z pierwszych miesięcy działalności - może komuś się przyda... 

Jak założyłem firmę?
  1. Na stronie ceidg.gov.pl i wypełniłem formularz CEIDG-1  czyli wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej. Za wpis nie ma opłat.
  2. Uwagi: 
    • wniosek CEIDG-1 wypełniłem tydzień lub dwa przed planowanym rozpoczęciem działalności (trzeba to zrobić najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności);
    • poza zwykłymi danymi osobowymi potrzebny był rodzaj działalności gospodarczej (PKD) oraz nazwa firmy (nazwa musi zawierać imię i nazwisko);
    • datę rozpoczęcia działalności lepiej podać nie od pierwszego, ale np. od drugiego dnia miesiąca - jeśli ktoś chce korzystać z obniżonego ZUS-u, to zyska w ten sposób dodatkowy miesiąc ulgi;
    • data powstania obowiązku opłacania składki ZUS jest taka sama jak data rozpoczęcia działalności;
    • podatek dochodowy zdecydowałem opłacać na zasadach ogólnych, a zaliczkę kwartalnie;
    • dokumentacja rachunkowa w moim przypadku to podatkowa księga przychodów i rozchodów;
    • rachunek bankowy dla celów jednoosobowej działalności gospodarczej na początek podałem osobisty - z punktu widzenia Urzędu Skarbowego i ZUS jest to dopuszczalne, a banki się nie czepiają.
  3. Gdybym nie miał wcześniej profilu zaufanego ePUAP, to w ciągu tygodnia musiałbym pojechać do Urzędu Gminy w celu potwierdzenia tożsamości. Ale miałem, więc ta przyjemność mnie ominęła ;) Co prawda w celu otrzymania profilu zaufanego ePUAP również jest konieczna wizyta w jakimś urzędzie w celu potwierdzenia tożsamości (ja kiedyś załatwiłem to z ZUS-ie), ale  ePUAP przydaje się również w innych okolicznościach.
  4. W ciągu tygodnia od rozpoczęcia działalności jest wymagana jednorazowa osobista wizyta w ZUS i wypełnienie odpowiedniego zgłoszenia do ubezpieczeń. W moim wypadku był to formularz ZZA. Wiąże się to oczywiście z ustaleniem miesięcznych składek. Dla mnie jest to obecnie 279,41 zł składki zdrowotnej. Składki na ubezpieczenie społeczne nie opłacam z tytułu działalności gospodarczej, ponieważ pracuję jednocześnie na etacie. Gdybym nie pracował, to wypełniłbym formularz ZUA i oprócz składki zdrowotnej płaciłbym też składkę na ubezpieczenie społeczne.
  5. Zgłosiłem założenie firmy w moim zakładzie pracy. Ulgę podatkową powinienem teraz odliczać od podatku z działalności gospodarczej, więc zakład pracy nie powinien odliczać jej od podatku z pracy.
  6. Zamówiłem pieczątkę. Koszt ok. 30 zł. Formalnie nie jest już nigdzie  wymagana, ale nie wszyscy o tym wiedzą :)
  7. Założyłem Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów oraz Ewidencję Przebiegu Pojazdu. O szczegółach napiszę wkrótce.
  8. Po 3 miesiącach zdecydowałem się na założenie rachunku firmowego mBiznes Start. Bank zachęcił mnie promocją "600 zł na ZUS" - sprawdź czy jest jeszcze aktualna.
  9. Zgłosiłem nowy rachunek bankowy korzystając z kreatora na ceidg.gov.pl.
To już wszystkie formalności. Nie było potrzeby kontaktu z Urzędem Skarbowym ani GUS. Złożenie CEIDG-1 powoduje przekazanie informacji do ZUS, US i GUS. Gdybym jednak chciał być podatnikiem VAT, to musiałbym jeszcze odwiedzić w tej sprawie Urząd Skarbowy.

Po założeniu działalności gospodarczej dostałem pocztą tradycyjną 2 lub 3 blankiety wpłat za wpis danych mojej firmy do rejestrów o poważnie brzmiących nazwach. Zignorowałem to. Takie rejestry utrzymują prywatne firmy i nikt nie ma obowiązku z nich korzystać. Za wpis do obowiązkowego rejestru CEIDG nie ma opłat.


Następnym razem napiszę o programach komputerowych i udostępnię kilka samodzielnie przygotowanych dokumentów oraz arkuszy kalkulacyjnych.


52 komentarze:

  1. Ważne jest też, żeby już na początku zapewnić sobie komfortowe miejsce do pracy. W końcu nigdy nie wiadomo jak szybko rozwinie się nasz biznes i czy później będziemy mieć na to czas. A wygoda podczas pracy jest bardzo ważna. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że u nas w Polsce jest tyle biurokracji. Zanim otworzymy firmę, musimy biegać od ZUSu do Urzędu Skarbowego i z powrotem. Dobrze, że jest teraz możliwość rejestracji online ale to i tak nie załatwia wszystkiego niestety.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  2. fabrykamarketingu25 czerwca 2019 15:19

    Moim zdaniem jeśli prowadzisz nową firme i chcesz zaistnieć w sieci najbardziej opłaca się reklamować na Facebooku . Dla mnie taką kampanię właśnie tworzy firma https://fabrykamarketingu.pl/ i jak najbardziej jestem zadowolony z jej efektów. Wydaje mi się, że social media to przyszłość reklamy i warto z tego skorzystać już teraz

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja także zamierzam w niedługim czasie otworzyć własną firmę a dokładniej sklep internetowy. W związku z tym już teraz szukam jakiś narzędzi, które pomogą mi zwiększyć sprzedaż. Może słyszeliście o takich?

    OdpowiedzUsuń
  4. Trzeba na pewno zastanowić się co zrobić w przypadku kiedy pojawiają się problemy z płynnym finansowaniem, bo na przykład klienci nie opłacają terminowo faktur. Tutaj odeślę do stronki - http://nfg.pl/ , gdzie mowa o efaktoringu, dzięki niemu nie trzeba czekać za klientem, pieniądze trafiają do nas od razu

    OdpowiedzUsuń
  5. Dużo formalności, sama przez to przechodziłam, ale było warto. Teraz cieszę się z własnego, dobrze prosperującego biznesu. Obecnie jestem na etapie wdrażania systemu SAP check!. Już nie mogę się doczekać, aż zacznę z niego korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  6. gabriela pawlik31 lipca 2019 10:17

    Super wpis!

    OdpowiedzUsuń
  7. Od jakiegoś czasu myślę o założeniu własnej firmy, ale nie ukrywam, że mam pewne obawy, czy na pewno sobie poradzę. Przeraża mnie ten ogrom formalności i zastanawiam się nad zakupem gotowej spółki. Może to byłoby dobrym wyjściem z sytuacji, mam już dość pracy na etacie. Mam już na oku jedną spółkę na sprzedaż i jestem umówiona na wstępne rozmowy. Życzcie mi powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobry biznesplan, świadomość ciężkiej pracy, znajomość modeli biznesowych. To wszystko razem z pewnością po jakimś czasie zaowocuje sukcesem. Pozdrawiam, świetnie piszesz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu właśnie Tomku trafiłeś w sedno. Ciężka praca, o wiele większa niż na etacie to na samym początku wręcz mus! Biznesplan to druga rzecz, wiele firm jest zakładanych bez niego a to wielki błąd.

      Usuń
  9. ja prowadze od niedawna sklep internetowy i szukam jakiegoś sprawdzonego sposobu na zwiększenie sprzedaży. Podobno opisane tutaj https://push-ad.com/pl/notyfikacje-push-jak-dzialaja/ notyfikacje push moga dać właśnie taki efekt. Powiedzcie mi co wy o tym sądzicie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy post - bardzo przydatny dla osób, które planują założyć własną działalność. Moim zdaniem, tak jak już wspomnieli poprzednicy, trzeba poruszyć też temat reklamy biznesu. Jeśli mamy taką możliwość, warto w nią inwestować już na samym początku funkcjonowania firmy - w ten sposób możemy zbudować świadomość marki i docierać do coraz większej liczby klientów.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy artykuł. Założenie firmy to odpowiedzialny i wymagający dużego zaangażowania krok. Myślę, że zadania związane z jej prowadzeniem warto możliwie najbardziej usprawnić. Dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie podpisu elektronicznego, który umożliwia załatwienie urzędowych formalności przez Internet. E-podpis zapewnia także sprawne podpisywania e-faktur, różnorodnej dokumentacji i umów.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mówiąc o poczatkach własnej firmy, warto takze mieć na uwadze ubezpieczenie odpowiednio dobrane do waszych potrzeb i oczekiwań. Ja od siebie polecam oczywiście https://colonnade.pl/dla-firm ponieważ mają jedną z lepszych ofert na rynku.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetnie, że dzielisz się swoimi doświadczeniami. Artykuł bardzo mnie zainteresował i jestem przekonana, że stanowi on dużą pomoc również dla innych przedsiębiorców. A jakie masz zdanie na temat składanie wniosków o dotacje unijne? W końcu jest to duża pomoc dla początkujących firm, które jeszcze na siebie nie zarabiają.

    OdpowiedzUsuń
  14. Naprawdę dobrze opisane doświadczenia, z pewnoscia przydadzą sie sporej częsci odwiedzających. Chciałbym Wam polecić https://tearsofjoy.pl/content-marketing/ , poniewaz uwazam ze obecnie reklama , to podstawa firmy.

    OdpowiedzUsuń
  15. bardzo przydatne info, dzięki

    OdpowiedzUsuń
  16. W sumie założenie firmy nie jest niczym ciężkim i może to zrobić prawie każdy. Ja u siebie w przedsiębiorstwie stawiam na informatyzację i jestem zdania, że jest ona bardzo potrzebna. Dlatego chętnie wdrożyłem oprogramowanie https://www.connecto.pl/demo-optima/ które pomaga mi w codziennej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  17. U mnie pierwsza firma niestety nie była dobrym pomysłem, ale teraz wznawiam działalność i decyduję się na rozwiązanie, jakim jest sklep internetowy. Teraz już wiem, w jaki sposób trzeba się wszystkim zająć i mam męża do pomocy. Domena już gotowa. Pozostaje tylko system płatności i wybór padł na https://www.przelewy24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ważne w prowadzeniu firmy jest zaistnienie z oferowanymi usługami w internecie. W tym celu trzeba koniecznie posiadać dobrą strone internetową, zaprojektowaną zgodnie z najnowszymi trendami w web designie i uwgledniającą UX. Jeśli firma usługowa czy sklep ma odnieść sukces, to strona internetowa powinna zostać zaprojektowana z głowa przez doświadczonego specjalistę

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja jestem zdania, że jeśli chodzi o samą działalność to przede wszystkim musimy wiedzieć jaką formę prawną chcemy prowadzić. Mi bardzo pomógł tekst https://edokumenty.info.pl/aktualnosci/porady/jak-wyglada-proces-zalozenia-spolki gdzie napisano właśnie o tym jak przebiega proces założenia spółki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Moim zdaniem samo założenie firmy jest dość prostą czynnością, ale już jej prowadzenie bywa trudniejsze. Mi bardzo podoba się wpis http://magazynlbq.pl/jak-zarzadzac-ryzykiem-w-dzialalnosci-gospodarczej/ gdzie opisano jak zarządzać w odpowiedni sposób analizą ryzyka przy działalności gospodarczej.

    OdpowiedzUsuń
  21. Na pewno jeśli jest to Twoja firma, przyda Ci się przeczytać ten artykuł http://www.blizejedukacji.pl/jak-zarzadzac-relacjami-z-klientem-mini-poradnik/ , z którego dowiesz się jak prowadzić poprawne relacje z klientem. Na prawdę warto się z tą wiedzą zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajnie opisane. Dzieki za taka sciagawkę. Na chwilę obecną sama stawiam pierwsze kroki wiec sie przyda:) Sqwoja droga jak ktoś szuka ułatwień w zalozeniu spolki to polecam: https://spolka.org/ . Jest duzo latwiej;0

    OdpowiedzUsuń
  23. Własna działalność to spore wyzwanie, ale zdecydowanie warto zaryzykować

    OdpowiedzUsuń
  24. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  25. Cenne i bardzo przydatne informacje

    OdpowiedzUsuń
  26. Wydaje mi się, że jak już dowiemy się czym jest pozycjonowanie dobrze jest się zorientować także kto powinien prowadzić nasza kampanie reklamową. Z tego artykułu http://www.after-school.pl/dlaczego-kazdy-sklep-internetowy-powinien-prowadzic-dzialania-seo/ dowiecie się kiedy powinniście zatrudnić dom mediowy a kiedy agencję reklamową. Według mnie to bardzo przydatna i warta uwagi wiedza.

    OdpowiedzUsuń
  27. W przypadku firm, z którymi współpracuje cenię sobie rzetelność oraz profesjonalizm, dlatego zdecydowanie mogę Wam polecić https://cloudferro.com/ . Są to najlepsi specjaliści w dostarczaniu nowoczesnych rozwiązan przetwarzania danych w chmurze dla firm.

    OdpowiedzUsuń
  28. No ostatnio sporo czytam na ten temat, zamierzam otworzyć działalnosc i znalazłam informacje o zwolnienie z podatku od dochodów dla osób które otwierają nowe przedsiębiorstwo https://kpmgspot.pl/produkt/polska-strefa-inwestycji-wsparcie-kpmg/ ale czy aby na pewno tak będzie, bo co chwile jakies zmiany są i ciągle coś nowego.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo przydatne informacje, przejrzyście rozpisane kroki.

    OdpowiedzUsuń
  30. W momencie rozwoju firmy i potrzeby zatrudnienia pracowników warto postawić na ludnosć ze wschodu, ponieważ są oni bardzo pracowici. Pomoże Ci w tym agencja pracy https://www.jobspol.com/pracownicy-bangladesz-nepal.html

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo przydatne i pomocne treści, świetny wpis

    OdpowiedzUsuń
  32. Własna działalność to ogromna szansa, trzeba mieć pomysł, fundusze, wiedzieć jak od samego początku zadbać i motywować do pracy zatrudnione osoby. Już od etapu rekrutacji warto zwrócić uwagę jakie osoby mamy w zespole i jakie miejsce w firmie powinni zajmować.

    OdpowiedzUsuń
  33. Tak jak już zostało wspomniane praca w chmurze będzie zdecydowanym ułatwieniem. Wiele tego typu usług można znaleźć w Google, jednak często przeszkodą jest język, gdyż wsparcie oferowane jest tylko po angielski. Więc tutaj można skorzystać z pomocy https://fotc.com/pl , ponieważ jest to jedyny Partner w Polsce (chyba też w regionie) oferujący wsparcie dla Google Workspace 24/7 w języku polskim

    OdpowiedzUsuń
  34. Proces niekiedy zawiły i nieoczywisty, a tu taki poradniczek – step-by-step. Świetna sprawa, uwielbiam praktyczne blogi, ode mnie duży plus :D .

    OdpowiedzUsuń
  35. Przejrzyście, treściwie i przyjemnie, uwielbiam takie blogi. Czekam na kolejne Twoje publikację, bo muszę przyznać, że byłbym chętny zostać tutaj na dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Blog, na którym byłabym w stanie spędzać dużo czasu, proszę o więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Zastanawiałem się jak wygląda całość procesu, gdyż sam myślę o własnej działalności, z pewnością przydatny wpis, bardzo dziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  38. Prowadzenie swojej firmy to spore wyzwanie, ale warte swojej świeczki. Najważniejsze jest to, aby pamiętać o różnych usprawnieniach, które pomogą nam zarządzać sprawniej naszym biznesem. Chociażby optima aktualizacja https://systemydozarzadzania.zetorzeszow.pl/systemy-dla-biznesu/comarch-erp-optima/ to świetna propozycja i to dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  39. Dzięki za relację.

    OdpowiedzUsuń
  40. Interesujący wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  41. Po pierwsze - gratuluje decyzji. Działalność otwiera duże możliwości. Po drugie fajne, skondensowane informacje dla chcącego założyć firmę.

    OdpowiedzUsuń
  42. Praca z profesjonalistami umożliwia utrzymanie i rozwój Twojego biznesu. Biuro WZ Partners oferuje wszechstronną pomoc, w tym: księgowość, tworzenie list płac, doradztwo podatkowe i biznesowe.

    OdpowiedzUsuń
  43. Założenie firmy to jedno, a potem wypromowanie tego, żeby to się kręciło to już zupełnie inna bajka. Fotografie reklamowe, strona internetowa itd to niestety duże koszty, a bez tego firma praktycznie nie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  44. Sam proces teoretycznie wygląda nawet łatwo, ale w moim przypadku komplikacje pojawiły się już na pierwszej wizycie w urzędzie. Miałem dokumenty wypełnione z pomocą profesjonalisty od zakładania firm, ale dla urzędasów zawsze coś musi być nie tak.

    OdpowiedzUsuń
  45. Franczyza to model biznesowy, w którym przedsiębiorcy mogą korzystać z nazwy, produktów i modelu działania udanej marki. Jest to sposób na rozpoczęcie własnego biznesu z mniejszym ryzykiem, korzystając z wsparcia i doświadczenia franczyzodawcy.

    OdpowiedzUsuń